sobota, 16 sierpnia 2014

Subiektywny ranking rzymskich lodziarni


Jak wiadomo wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Gdy już się tam dotrze, pierwsze miejsce ku któremu warto skierować kroki, to oczywiście lodziarnia! Jako, że wróciłam dziś z Rzymu, gdzie po raz kolejny miałam przyjemność raczyć się obłędnymi gelati, przedstawiam Wam mój przewodnik praktyczny po lodziarniach Wiecznego Miasta.


Najsłynniejsza rzymska lodziarnia - Giolitti

Kompozycje smakowe

W tej kategorii absolutny prym wiedzie moim zdaniem lodziarnia Fatamorgana. Mieszkając na Zatybrzu byłam stałą klientką niewielkiego lokalu oferującego doskonałe i przede wszystkim niebanalne lody. Jednocześnie wyczuwa się od razu, że nietypowe zestawienia składników nie są zwyczajnym sileniem się na oryginalność mającym na celu przyciągnięcie klientów. Świetnie wyważony, często zaskakujący smak dowodzi tego, że kompozycja jest wyborem głęboko przemyślanym i poprzedzonym setkami prób przeprowadzonych w lodowym laboratorium. Składniki są najwyższej jakości, jedyne „ale” po mojej ostatniej wizycie to konsystencja, można było wyczuć trochę kryształków lodu.

Polecany smak? Biorąc pod uwagę to, że nietypowe zestawienia składników to to, co wyróżnia tę lodziarnię na tle innych, warto trochę poeksperymentować, zamiast stawiać na klasyki. Mój typ to: Basilico, Noci e Miele (bazylia, miód, orzechy) i Venere Rosa (czarny ryż Venere, płatki róż).

Lokalizacja:  kilka punktów Fatamorgany jest rozsianych po obszarze Rzymu, ja odwiedziłam te na Piazza degli Zingari (Monti) i na Via Roma Libera (Trastevere).

Fatamorgana. Niepozorna lodziarnia na Zatybrzu oferuje chyba najbardziej fantazyjne zestawienia smaków.

Najlepszy Pistacchio

Lody pistacjowe darzę ambiwalentnymi emocjami – równie dobrze mogą być sztucznym przesłodzonym koszmarem o odpychającej jaskrawo-seledynowej barwie, jak i dziełem cukierniczej wirtuozji, która sprawi, że znajdziemy się w siódmym niebie. Pozwalają oddzielić niczym ziarno od plew lodziarnie wybitne od tych miernych, oferujących przemysłowy produkt niskiej jakości. Lody z Gelateria dei Gracchi są doskonałym świadectwem dbałości o każdy szczegół, użycia najwyższej jakości składników, a to z kolei jest znakiem uczciwości wobec klienta. Lody te powstają z prażonych pistacji zebranych u stóp Etny i można to wyczuć racząc się ich wspaniałym smakiem. Zresztą także pozostałe lody są ukręcone ze składników świetnej jakości, konsystencja też pierwsza klasa!

Polecany smak? Pistacchio di Bronte
Lokalizacja:  Via dei Gracchi, 272


Odkrycie roku

Do mojej listy najlepszych lodziarni dodaję po ostatniej wizycie lodziarnię Vice znajdującą się naprzeciwko kościoła Il Gesù. Tak się złożyło, że akurat przechodząc tamtędy obok nabrałam ochoty na lody własnej produkcji (gelato artigianale), więc wstąpiłam nawet nie spodziewając się jakiś fajerwerków. Tymczasem smaki, których spróbowałam były doskonałe, a ta lodziarnia odkryta zupełnie przypadkiem zasługuje bez cienia wątpliwości na jedną z najwyższych pozycji na mojej liście. Pierwsze co zwraca uwagę to dosyć awangardowa aranżacja wnętrza, przypominająca igloo. Nie do końca moja bajka, ale skupmy się na lodach. Wybór smaków niewielki jak na włoską lodziarnię, raczej same klasyki, zanim dokonałam wyboru, spróbowałam kilku z nich. Wszystkie były arcypyszne, doskonała jakość składników, w których zaklęty został świeży smak natury. Konsystencja idealnie jedwabista, bez ani jednej grudki lodu. Może tylko rozmiar gałki jest dosyć skromny jak na włoskie standardy, ale tu się liczy jakość, nie ilość!

Polecany smak? Pistacchio – lód pistacjowy w doskonałym wydaniu, bardzo przypadł mi do gustu też kawowy o intensywnym, zdecydowanym smaku. Dla amatorów lodów owocowych, świetny jest Agrumi, o smaku sycylijskich cytrusów z dominującym akcentem mandarynkowym.
Lokalizacja: Corso Vittorio Emmanuele II, 96 (naprzeciwko Il Gesù)


Siła tradycji

Kiedy mowa o rzymskich gelati, wielu od razu pomyśli najsłynniejszej lodziarni w Rzymie – Giolitti. W kolejce po lody gromadzi się tu zazwyczaj mniejszy lub większy chaotyczny tłum złożony zarówno z turystów, jak i tubylców (nie to, co zorganizowany wężyk w Krakowie po lody na Starowiślnej). Też tam chętnie zaglądam, choć moim zdaniem pod względem konsystencji lody u Giolitti nie dorównują innym lodziarniom z tej listy, wyczuwalne są w nich grudki kryształków lodu. Ale i tak uwielbiam to miejsce, głównie za panujący klimat, wnętrze rodem z dawnej epoki i panów w muszkach z namaszczeniem podających klientom szczodre porcje lodów zwieńczonych bitą śmietaną.

Polecany smak? Uwielbiam klasyczne Zabaglione oraz Bacio, zmrożoną wersję pysznych czekoladek. Po gałce szampańskich zjedzonych w pełnym słońcu może zaszumieć w głowie!
Lokalizacja: Via degli Uffici del Vicario, 40



Ukryty skarb

To znajdująca się w uroczym zaułku Gelateria del Teatro. Dodatkowo przesympatyczny właściciel i spory wybór smaków – zarówno klasycznych, jak i tych bardziej fantazyjnych, sprawiają, że warto odnaleźć to miejsce. Składniki są najwyższej jakości, smakując tutejsze lody można spróbować, tego co ma do zaoferowania Italia – pistacji z Bronte, cytryn z Amalfi, migdałów z Avola.

Polecany smak? Migdały z Avola oraz Malina z szałwią – świetne, zaskakujące połączenie.
Lokalizacja: Via dei Coronari, 65


Zawsze w pobliżu

Lubię też rozsiane po całym mieście lodziarnie GROM. Ich główną zaletą jest to, że zazwyczaj jak nachodzi mnie ochota na dobre lody, to akurat okazuje się, że jedna z tych lodziarni jest w zasięgu mojego wzroku. Gdy już tam trafię, zazwyczaj decyduję się na smak miesiąca, żeby było smacznie i sezonowo, obecnie jest to Pesca, Amaretti & Cioccolato (brzoskwinia, ciasteczka amaretti i czekolada). Lodziarnia ta przypadnie do gustu osobom ze wszelkimi alergiami pokarmowymi. nietolerancją laktozy i weganom, nie będą tam mogły narzekać na niewielki wybór.

Polecany smak? Smak miesiąca



Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że lista jest wielce niekompletna, niewątpliwie każda dzielnica ma swoją ukrytą perełkę, o której warto byłoby wspomnieć. A jaka jest wasza ulubiona lodziarnia – w Rzymie lub poza nim?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...